Διδασκαλείο «Δημήτρης Γληνός», ΠΤΔΕ Α.Π.Θ.
Ακαδημαϊκό έτος: 2009-2010
Θέματα επιλογής για γραπτή ανάπτυξη στο μάθημα: Φιλοσοφία της παιδείας
Περικλής Παυλίδης
1° θέμα:«Οι απολαύσεις του διαβάσματος είναι πράγματι περισσότερο εγωκεντρικές παρά κοινωνικές. Δεν είναι δυνατόν να βελτιώσεις άμεσα τη ζωή του συνανθρώπου σου, διαβάζοντας καλύτερα ή πιο βαθιά. Διατηρώ πάντα τις αμφιβολίες μου για εκείνη τη μακραίωνη κοινωνική ελπίδα πως το ενδιαφέρον για τους άλλους μπορεί να αφυπνισθεί με την ανάπτυξη της προσωπικής φαντασίας, και είμαι επιφυλακτικός σε οποιαδήποτε επιχειρηματολογία συνδέει τις χαρές της μοναχικής ανάγνωσης με το δημόσιο όφελος.».H.Bloom, Πώς και γιατί να διαβάζουμε, Εκδ.Τυπωθήτω, Αθήνα 2004, σελ.51.
Σχολιάζοντας την άποψη που υποστηρίζει ο Harold Bloom να ανιχνεύσετε την επίδραση που ενδεχομένως ασκεί στην εκάστοτε προσωπική σχέση προς τη μόρφωση η στάση των ατόμων απέναντι στην ανθρωπότητα.
2ο θέμα: Πάουλο Φρέιρε: «Η αγάπη είναι συγχρόνως το θεμέλιο του διαλόγου και ο διάλογος ο ίδιος. Έτσι αποτελεί έργο υπεύθυνων Υποκειμένων και δεν μπορεί να υπάρχει σε μια σχέση κυριαρχίας.», «Χωρίς διάλογο δεν υπάρχει επικοινωνία, και χωρίς επικοινωνία δεν υπάρχει αληθινή παιδεία». Π.Φρέιρε, Η αγωγή του καταπιεζόμενου, σσ. 104,108.
Να αναφερθείτε στις ηθικές προϋποθέσεις και στις χειραφετικές διαστάσεις της παιδείας που εδράζεται στο διάλογο.
3 θέμα: Jan Steutel, Ben Spiecker: «Υπάρχει εσωτερική σχέση ανάμεσα στο πολιτικό ιδεώδες του σύγχρονου φιλελευθερισμού και στο εκπαιδευτικό ιδεώδες της κριτικής σκέψης ως στοιχείου της προσωπικής αυτονομίας.»
«Η εσωτερική σχέση ανάμεσα στο πολιτικό ιδεώδες του σύγχρονου φιλελευθερισμού, από τη μία πλευρά, και στο ιδεώδες της κριτικής σκέψης ..., από την άλλη έχει μια ξεχωριστή δομή. Και στις δύο περιπτώσεις το επιχείρημα είναι ότι μια ζωντανή ή ανθούσα φιλελεύθερη κοινωνία χρειάζεται πολίτες με ιδιαίτερες αρετές, συμπεριλαμβανομένης της κριτικής σκέψης γύρω από τα θέματα που προαναφέραμε.» Jan Steutel, Ben Spiecker «Φιλελευθερισμός και κριτική σκέψη», στο: R.Marples (επ.), Οι σκοποί της εκπαίδευσης, Μεταίχμιο, Αθήνα 2003, σσ. 105,106
Να σχολιάσετε τις παραπάνω ιδέες, κρίνοντας την εγκυρότητα τους, και συνάμα να παρουσιάσετε την άποψη σας αναφορικά με τις προϋποθέσεις και το περιεχόμενο της κριτικής σκέψης.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου